PAZARTESİ DİYETE BAŞLIYORUM!

PAZARTESİ DİYETE BAŞLIYORUM!

 

İzmir’de yavaş yavaş havalar ısınmaya, soğuk havalar da azalmaya başladı.. İnternete zayıflama diyeti diye yapılan arama sayılarında artışlar olmaya başladı. Düğün sezonları, plaj zamanları, yazlık elbiseler akla gelince 3 günde 5 kilo verdiren diyetlere talep arttı. Kış boyunca kıyafetlerin altında sakladığımız fazla kilolarınız havaların ısınmasıyla birlikte diyete başlama alarmı vermeye başladı.

Tüm bu kilo verme kelimesinin derinliğinde aslında farkında olmasak da büyük bir tehlike alarmı yer alıyor. Tüm Dünya’da en yaygın sağlık problemleri arasında olan obezite günden güne artan görülme sıklığı ile sağlığımız için önemli sinyaller vermektedir. Küresel hastalık yüküne göre 2017 yılında aşırı kilolu veya obez olmanın bir sonucu olarak her yıl 4 milyondan fazla insanın hayatını kaybetmesiyle bu sorun salgın boyutlarına ulaştı. Peki siz hem sağlığınızı korumak hem de kilo vermek için doğru diyet adımlarını uyguluyor musunuz?

DİYETİNİZ PAZARTESİ BAŞLAYIP SALI BİTMESİN

Düşündüğünüzde hayatınızda kaç kere diyete başlama kararı aldınız? Yapılan araştırmalar, dünya çapındaki yetişkinlerin yaklaşık %42'sinin hayatlarının bir noktasında kilo vermeye çalıştığını göstermektedir. Genelde diyete başlama günü olarak da motivasyonu arttırması için haftanın ilk günü olan pazartesi günü seçilmektedir. İlk günlerde istek ve heyecan fazla olduğu için motivasyon da fazladır. Ancak 1-2  gün sonra diyete olan uyum ve motivasyon giderek azalmakta, özellikle hafta sonu sosyalleşme daha sık olduğu için diyet bırakmaya daha sık rastlanmaktadır. Oysa işin sırrı pazartesi gününde değil, sizin kararlığınızda. Kendinizi hazır hissettiğiniz bir Perşembe günü diyete başlamaya ne dersiniz?

MUCİZEVİ DİYETİ ARAMAKTAN VAZGEÇİN

Danışanlarımdan ve çevremden en sık duyduğum istek kısa sürede çok fazla kilo verme isteği. Bunun için gerek sosyal medyada gerek internette birçok farklı diyet efsanesi ne yazık ki çok sık karşımıza çıkmaktadır. Elma diyeti, su diyeti, 3 günde 5 kilo verdiren diyet gibi daha yüzlerce sayabiliriz. Neden çok hızlı kilo vermek yerine kalıcı kilo vermeye çalışmayalım? Siz de kilo verdikten sonra diyeti bıraktığınızda aldığınız kilolardan sıkılmadınız mı? Ayrıca bu noktada size üzücü bir haberim var ki “Hiçbir besin tek başına mucize yaratmaz.” Diyet bir bütün olarak ele alınmalıdır ve size özel hazırlanmalıdır. Besin çeşitliliğinin sağlandığı sağlıklı bir beslenme modeli hem kilo vermenizde hem de hastalık risklerinin azaltılmasında en büyük yardımcınızdır. Diyet modellerinin starı olan, daha sağlıklı ve uzun yaşam denildiğinde ilk akla gelen Akdeniz Diyeti UNESCO tarafından 2010 yılında kültürel miras olarak kabul edilmiştir. Akdeniz diyeti; besin çeşitliliği, çevresel, ekonomik ve sosyokültürel boyutları ile kanıta dayalı sağlıklı bir diyet olması nedeniyle sürdürülebilir bir diyet modelidir. Özellikle taze sebze ve meyvelerin bol bulunduğu, zeytinyağı ve balık tüketiminin yaygın olduğu İzmir’de bu beslenme modelini çok rahatlıkla hayatınıza geçirip, kendinizi sadece efsanelerden ibaret olan diyetlerden uzak tutabilirsiniz.

BEL ÇEVRESİ SAĞLIĞINIZIN GÖSTERGESİ

Genelde herkesin evinde tartısı vardır ve nerdeyse hergün tartı üzerine çıkılarak kilo kontrolü yapılır. Peki en son ne zaman elinize bir mezura aldınız ve bel çevrenizi ölçtünüz? Metabolik sendrom ve kronik kalp hastalıkları riski ile ilişkili olan abdominal obezitenin saptanmasında bel çevresi ölçümü oldukça önemlidir. Yapılan araştırmalarda abdominal obezite görülme sıklığı, kadınlar için %51, erkekler için %21 olarak belirlenmiştir. Bel çevresi ölçümü için kadınlarda 80 cm, erkeklerde 94 cm’den fazla ise dikkat! Bel çevresi değeriniz bu riskli bölgelerde ise beslenmenize ve hareket durumunuzu gözden geçirmenizi tavsiye ederim.

ZAYIFLAMAK İÇİN EKMEĞİ KESMEYİN

Diyete başlayanların ilk olarak yaptıkları değişiklik ekmek gibi karbonhidratları hayatlarından uzaklaştırmaktır. Genel olarak ekmek benzeri yiyeceklerin kilo aldırdığı inanışı etrafımızda çok yaygındır. Buna bağlı olarak da düşük karbonhidratlı diyetler günden güne popüler hale geldi. Özellikle glütensiz diyet gluten ile ilişkili bir rahatsızlık olmasa da %30 oranında glutensiz beslenme eğilimi vardır. Oysa bu konuda yeterli kanıt yoktur. Burada en önemli nokta doğru karbonhidrat kaynaklarını seçebilmektedir. Beyaz ekmek, beyaz makarna ve pirinç gibi besinler yerine tam tahıllı ekmek ve makarnalar, kurubaklagil diyetinizde kilo vermenize yardımcı olacaktır.